Naar Zanzibar

19 augustus 2014 - Stonetown, Zanzibar, Tanzania

18 augustus, naar Zanzibar

De wekker ging vanochtend om vijf uur, maar we waren eigenlijk al wakker. Buiten hoorde je de dames van de camping al druk bezig met het ontbijt. Ondanks dit onchristelijk vroege ontbijt,stond er omelet en  pannenkoekjes. Het regende en alle paadjes waren spekglad, ondanks deze ontberingen konden we op tijd alle koffers opladen en reden we naar Arusha AirPort. Er waren problemen met de toestemmingen met hun nieuwe toestel te vliegen, dus vliegen we met twee chesna's naar Zanzibar. De luchthaven is klein en de formaliteiten informeel. Desalniettemin moet Nynke haar tas binnenste buiten keren. Ze vinden niets abnormaals, dus kunnen we plaatsnemen in de wachtruimte, wat niet meer is dan een paar stoeltje langs de startbaan. We kunnen zien hoe onze bagage het vliegtuig wordt ingeladen en niet veel later kunnen we instappen. Het kleine toestel is best ruim voor de elf passagiers, maar het is duidelijk dat geen stewardessen met versnaperingen hebben op deze reis. De vlucht duurt ongeveer anderhalf uur en dan landen we op de luchthaven van van stonetown. We kunnen in alle vrijheid uitstappen en foto's maken er is in velden of wegen geen personeel te zien. We lopen naar de rand van de landingsbaan, waar net een groepje passagiers een bus uit stappen, deze bus brengt ons naar de terminal. We moeten een lijst invullen en lopen door de onbemande douane Zanzibar binnen. De bagage wordt op een tafel gelegd, waar iedereen zijn koffer ophaalt. We moeten even wachten op ons vervoer die ons naar het super-de-luxe hotel brengt. We krijgen een ' family appartment'  toegewezen, dus slapen we bij elkaar. We kijken onze ogen uit, wat een paradijsje hier. Het is inmiddels half drie en we hebben onderhand wel een stevige trek gekregen. We lunchen bij het 'eenvoudige' restaurant, die dit predicaat niet verdiend. Zo luxe hebben we nog niet gegeten deze reis. Dit beloofd wat voor het restaurant, daar gaan we de laatste avond eten. We genieten nog even van het zwembad en de zee, we hebben een privé strand bij het hotel. Dit is wel handig in dit islamitische deel, daarbuiten kunnen de dames zich niet in bikini vertonen. s'Avonds brengen we een  bezoekje aan de vismarkt Forodhani garden bij de house of wonders (klinkt al goed). Hier zijn verschillende viskraampjes, waar je visspiesjes kan kopen, die ze dan vervolgens op de barbecue leggen. Zo scharrelen we ons maaltje bij elkaar. We drinken wat uitgeperst suikerriet met gember en limoen, dat verbluffend verfrissend is. Na een kopje koffie op een terrasje gaan we naar het hotel. Hier drinken we nog een glaasje witte wijn op het terrasje bij onze kamer. Het was een lange maar leuke dag.

1. Ysbrand:
    20 augustus 2014
    Hoi. Leuk om jullie reisverhalen te lezen. De reis lijkt erg op wat wij gedaan hebben, maar is wel een stuk luxer :-) . Wij hebben ook nog een tocht ver de plantages gemaakt, waar alle kruiden verbouwd worden en zijn naar de oost kust van Zanzibar geweest. Hopelijk komen jullie daar ook; dat was heel primitief en erg spectaculair. Genier er van.
    Lieke
  2. Birgit:
    20 augustus 2014
    Ja, is wel een leuk klein vliegveld bij Arusha. Wat ik ook wel grappig vond, ik weet niet of dat nog steeds zo is, is de instapkaart, stelde niets voor, geplastificeerd, en die leverde je in als je het vliegtuigje instapte.
    Heerlijk op weg naar een lekker tropisch bounty eiland. Zijn we hier jaloers op. Het was gisteren 19 augustus de koudste 19 augustus sinds 90 jaar, lijkt hier IJsland wel.
    Trouwens over IJsland gesproken, daar rommelt wat, aardbevinkjes tot schaal 4.6, gaat nog wel wat gebeuren bij die vulkaan....